Na het ontbijt maakt PaterOoverste bekend dat het reglement voortaan weer gewoon zal ’s morgens: dus eerste morgengebed, tweede meditatie, derde Heilige Mis. Geen dankzeggingsmis. We moeten de kapel verlaten als de mensen voor de mis van acht uur komen. Onder leiding van Pater Rutten werd begonnen met het beschutte van het souterrain tegen …..
Na het diner werden we plots opgeschrikt door de tijding dat de kerk in Oirschot in brand stond. Inderhaast liep iedereen naar de Lourdesgrot van waaruit men de kerk kan zien liggen. Het was een flinke brand. Middengedeelte en toren brandden. Het maakte diepe indruk op ons allen. Naderhand vernamen we dat de koorbanken en de preekstoel weg gebrand waren. Een gevaarlijk punt in de buurt dat nog wel vaak beschoten wordt, is het kruispunt bij van de Biggelaar, waar een zijweg het kasteelpad verbindt met het Boxtelse pad. Daar werd gisteren weer een man gedood, Pater Rutten en enige fraters werden ter plaatse geroepen. Na de toediening van het heilig oliesel hebben wij het lijk ook nog opgebaard. Frater Gielen, van Overbeek en van der Vleuten hebben nog geholpen bij een brandende boerderij in het dorp, terwijl de kogels over hen heen floten. Wat verlangen we toch naar het einde van deze verschrikkekijke tijd. Na het avondgebed kwam Pater Gielen thuis, hij moest hij moest meteen pater overste hebben: het ging over een verschrikkelijke tijding.