’s Avonds kwam het bevel tot evacuatie van Oirschot en Best. De paters pleegden een nachtelijke vergadering, de volgende dag onder het ontbijt werden de verschillende decreten afgekondigd. Paters, fraters en broeders vertrekken in 5 groepen onder leiding van resp. R. Kaptein, P. Reinders, Meyer, Peters en Rutten. Het scholasticaat en het moederhuis zijn door de Duitsers aangewezen als hospitaal voor zieken en gebrekkigen. 15 paters, fraters en broeders blijven hier als verplegend personeel, en worden daarom met een Roode Kruis band versierd; na een paar uur hebben we al 95 patienten. Refter, studiezaal en recreatiezaal worden ziekenzaal. Om 10;00 uur in de ochtend begint de uittocht der evacuerende fraters met de burgers, die bij ons een goed heenkomen hadden gezocht. De granaten vallen steeds dichter bij. Na enige dagen komen berichten binnen, dat de confraters zijn terecht gekomen in Spoordonk, Moergestel en Tilburg.
Comments are closed.